Participatie in het onderwijs
Participatie in de klas en op schoolniveau uitbouwen én onderhouden kan je leren.
Doedèskadèn vzw bied je 3 formats om participatie in je school anders, samen en eerlijk in te vullen.
Deze concepten worden aan je school aangepast.
“De Vlaamse Scholierenkoepel vzw werkt graag samen met Doedèskadèn vzw omdat we in hen een partner vinden in onze visie op leerlingenparticipatie. Door de ervaring van Jan en Saskia is elk studiemoment weer verrijkend voor ons. Het contact voelt intussen vertrouwd aan.” (Evy De Ridder, stafmedewerker vorming, Vlaamse Scholierenkoepel vzw)
Format 1: 100% Participatie
Van een formele vergaderstructuur zoals de leerlingenraad.
Naar informele participatievormen waar iedereen gelijkwaardige de mogelijkheid krijgt om te mee te doen.
Naar ANDERE methodieken die afgestemd zijn op de leer- en werkstijlen van zowel leerlingen als leerkrachten. Hoe we dit aanpakken lees je in de fiches onderaan.
Format 2: Dag van de leerling
Van een ‘dag van de leerling’ georganiseerd door enkele leerkrachten en ingevuld door een externe organisatie.
Naar een ‘dag van de leerling’ die je SAMEN in elkaar puzzelt.
Naar een dag waar je de talenten van leerlingen en leerkrachten omzet in zinvolle workshops afgestemd op de verwachtingen van alle actoren.
Format 3: Pedagogische studiedag voor leerkrachten én leerlingen
Van een pedagogische studiedag over leerlingen, werkvormen en sociale of pedagogisch vraagstukken
- Naar een pedagogische studiedag met leerlingen over leerlingen, werkvormen en sociale en pedagogische vraagstukken.
Naar een studiedag met plaats voor een EERLIJKE dialoog tussen de leerlingen en leerkrachten.
Hoe werken we?
- Maatwerk: het aanbod is steeds op maat van de school. Dit houdt in dat we steeds een intakegesprek doen om de uiteindelijke vraag te ontdekken en te onderzoeken welke werkwijze en programma het meest aansluit bij de cultuur en de structuur van je school.
- Actief: een mens neemt meer op door te doen, te ondervinden en te ervaren, dan door te luisteren naar… Vandaar dat we bij onze activiteiten van alle deelnemers verwachten dat ze mee-doen.
- Inclusief: bij participatieve projecten leggen we vooral de nadruk op de participatie van alle relevante partners voor de school en het daaraan gekoppelde onderwerp. Het samenbrengen van deze partners is niet enkel tijdsbesparend en efficiënt maar werkt ook verbindend tussen de verschillende partners.
- Concreet: het aanbod wordt ondersteund door talrijke voorbeelden die in de praktijk werden ontwikkeld en uitgetest.
Begeleiding
Afhankelijk van het thema en de context nemen Jan Van Dijck of Saskia Vandeputte de begeleiding op. Het zijn begeleiders van Doedèskadèn vzw met specifieke expertise.
Wat bieden we aan?
Hieronder vind je een overzicht van het bestaande en diverse aanbod voor scholen voor Format 1: 100% participatie, in fiches gegoten. Vind je niet wat je zoekt? Contacteer ons dan en we werken samen een studiedag op maat van je school uit.
- Participatief werken in de kleuterschool
- Leerlingenparticipatie in de lagere school
- Leerlingenparticipatie in de secundaire school
- Leerlingenparticipatie in de buitengewone school
- Participatief werken en structuur
Ook voor de lerarenopleiding hebben we een aanbod over leerlingenparticipatie op maat. Dit in samenwerking met de Vlaamse Scholierenkoepel vzw. Dit aanbod bestaat uit een eenmalige workshop, een langere trajectbegeleiding of een ervaringsgerichte aanpak waarbij we de studenten zelf laten ervaren hoe fijn het is te mogen participeren aan hun opleiding.
Wat kost het?
We maken een gedetailleerde offerte nadat we de opdracht met je hebben besproken.
Vraag vrijblijvend informatie via info@doedeskaden.be.
Of gebruik het contactformulier.